یزدفردا: در ایران سرسبز، گورستانی اسرارآمیز نهفته است که نام آن، سفید چاه است.

به گزارش یزدفردا: این قبرستان، با قدمتی دیرینه و ویژگی‌های منحصر به فرد، رازهای بسیاری را در خود جای داده است.

سفری به روستای سفید چاه

برای رسیدن به این گورستان مرموز، باید به روستای سفید چاه در شهرستان گلوگاه سفر کنید. پس از گذر از جاده‌های سرسبز و عبور از روستای نیالا، به دوراهی کیاسر و سفید چاه می‌رسید. با انتخاب جاده‌ی سفید چاه، در ابتدای روستا، شاهد منظره‌ی قبرستان خواهید بود.

در گذر زمان با سفید چاه

قبرستان سفید چاه، از نخستین گورستان‌های مسلمانان در ایران است که به دوره‌ی تیموریان بازمی‌گردد. افسانه‌ها و داستان‌های بسیاری درباره‌ی این قبرستان نقل می‌شود. مردم محلی معتقدند اجساد در این خاک سفید، پوسیده نمی‌شوند و این موضوع، راز و رمز بسیاری را به وجود آورده است.

گورستانی پر از رمز و راز

بر روی سنگ قبرهای قدیمی این قبرستان، نقوش و نوشته‌هایی وجود دارند که اطلاعاتی از شغل و زندگی متوفی را به نمایش می‌گذارند. همچنین، پیکر تعدادی از بزرگان و سادات، مانند فرزندان امام موسی ابن جعفر و حاکم شمال، ملک بادله، در این قبرستان دفن شده است. قدمت ضریح چوبی امامزاده‌ی این قبرستان نیز به ۸۴۰ سال پیش بازمی‌گردد.

راز جاودانگی در خاک سفید

یکی از بزرگترین رمزهای سفید چاه، عدم پوسیدگی اجساد در آن است. خاک این قبرستان، آهک بسیار زیادی دارد و همین عامل، تجزیه‌ی اجساد را به تعویق می‌اندازد. استفاده از سنگ‌های لحد خاص از جنس تخته‌سنگ‌های کوه‌های اطراف نیز در سالم ماندن اجساد مؤثر است.

سنگ قبرهایی با داستانی از گذشته

سنگ قبرهای سفید چاه، به دو شکل محرابی و صندوقی هستند که قدمت آن‌ها به ایران باستان بازمی‌گردد. نقوش اسلیمی، هندسی و نمادین بر روی این سنگ‌ها، حامل پیام‌هایی از گذشته هستند. سنگ قبرهای محرابی سده نهم هجری قمری، با طاق‌نماهای تودرتو، حاشیه‌های تزیینی و نقوش سمبولیک، از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد این قبرستان هستند.

سفید چاه، دروازه‌ای به سوی تاریخ

گورستان سفید چاه، با قدمتی دیرینه، رازهای بسیاری را در خود جای داده است. خاک سفید، سنگ قبرهای تاریخی و داستان‌های رمزآلود، این قبرستان را به مکانی جذاب برای گردشگران و تاریخ‌دوستان تبدیل کرده است. سفری به سفید چاه، سفری به اعماق تاریخ و رمز و راز خواهد بود.

نکاتی برای بازدید از قبرستان سفید چاه:

بهترین زمان سفر به این قبرستان، فصل بهار و تابستان است.

برای رسیدن به قبرستان می‌توانید از خودروی شخصی یا تورهای گردشگری استفاده کنید.

به هنگام بازدید، از آسیب رساندن به سنگ قبرها و محیط زیست خودداری کنید.

با حفظ احترام به فرهنگ و آداب و رسوم محلی، سفری خاطره‌انگیز برای خود و دیگران رقم بزنید.

سفید چاه، منتظر شماست تا با آغوش باز، شما را به سفری شگفت‌انگیز در دل تاریخ و رمز و راز دعوت کند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا